onsdag 18 maj 2011

Frukostmuffins

Här om dan bakade jag frukost muffins till min mamma eftersom hon aldrig äter frukost. Det var jätte uppskattat speciellt dem mornar hon börjar tidigt.
Jag utgick från ett recept som jag har ändrat om lite och har som grundrecept. Sen valde jag att lägga i fiber flingor och lite havre Crumble på toppen.

Grundrecept:
2 dl mjöl
3ägg
2 tsk bakpulver
1 dl socker
1 1/2 dl mjölk
1/2 dl solros olja

Fyllning:
Ta vad du vill ha

Crumble
75 g margarin
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker, blanda mjöl och bakpulver och mjöl och rör ner i ägg smeten.
Tillsätt mjölk och olja., rör till en slät smet.

Jag bakade i stora formar och fyllde ca halva formen med smet  och sen en näve flingor och lite smet till.

Crumble: Smält margarinet, blande mjöl, vaniljsocker och havregryn. Häll på margarinen och blanda tills allt hänger ihop, Smula sedan på muffinsarna.

Grädd muffinsarna i ugnen på 200 grader i 15 minuter






Sen Har jag köpt nya formar oxå, mina börjar ta slut....
Men riktigt snygga e dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar